Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Lgopeda




TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Zajęcia prowadzi logopeda, specjalista neurologopeda
mgr Małgorzata Rutkowska
Gabinet mieści się na II piętrze, pokój nr 206
Nr tel. 056-654-33-56, wew.30




INDYWIDUALNE KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW W DNIU: 24.10.17r.
ODBĘDĄ SIĘ W GODZINACH: 17.00-17.30.






PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDY ROK SZKOLNY 2017/2018 - plan zająć na II semestr




Zapraszam rodziców dzieci z oddziału przedszkolnego zakwalifikowanych
do udziału w terapii logopedycznej na spotkanie z logopedą w dniu 4.10.2017r. (środa)
o godz.13.00 sala 09 (przy stołówce)

Po spotkaniu będzie możliwość indywidualnej konsultacji logopedycznej.




Wyniki Międzyszkolnego Plastycznego Konkursu Logopedycznego pt. "Sensoryczne Literki" wiecej informacji




Wojewódzki Konkurs Zabawy Słowem "Skrzydlate słowa" wiecej informacji

12 maja 2016r. w Szkole Podstawowej Nr 6 odbył się Wojewódzki Konkurs Zabawy Słowem "Skrzydlate Słowa"....wiecej informacji




Międzyszkolny Plastyczny Konkurs Logopedyczny "Sensoryczne literki" wiecej informacji

Kilka zdjęć z konkursu wiecej informacji





V Konkurs Recytatorski dla klas I-III Szkół Podstawowych

Zakwalifikowaliśmy się do finału!!! - więcej informacji



Konkurs "Wierszyki łamiące dziecięce języki".

Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy zaproszono najmłodszych do rywalizacji w konkursie "Wierszyki łamiące dziecięce języki" ... - więcej informacji




Europejski Dzień Logopedy

6 marca 2017roku logopeda Małgorzata Rutkowska zorganizowała Europejski Dzień Logopedy w Szkole Podstawowej Nr 5 w Toruniu ... - więcej informacji




Międzyszkolne warsztaty logopedyczne - "Teatr z łyżki" - więcej informacji





Szkolny Konkurs Logopedyczny "Moja ulubiona historyjka obrazkowa"

Lista osób nagrodzonych i wyróżnionych w Szkolnym Konkursie Logopedycznym "Moja ulubiona historyjka obrazkowa":

I miejsce: Mateusz Rokicki, kl.1c
II miejsce: Maksymilian Jabłoński, kl.2b
III miejsce: Gustaw Szczech, kl.2g

Wyróżnienia:

1. Bartosz Swebocki, kl.2g
2. Igor Szynkiewicz, kl.2h
3. Wojciech Adamski, kl.1c
4. Olaf Szynkiewicz, kl.2g
5. Kacper Bogun, kl.1b
6. Jakub Machaj, kl.2e






Informacja o warsztatach logopedycznych dla dzieci i rodziców

Klub Osób Jąkających w Toruniu zaprasza dzieci z zaburzeniami płynności mówienia (zacinanie, jąkanie) w wieku 7 - 9 lat do wzięcia udziału w bezpłatnych warsztatach. Spotkanie organizacyjne dla rodziców z dziećmi odbędzie się 7 grudnia 2016r. w klubie "Sobótka" przy ul. Wojska Polskiego o godz. 18.Podczas spotkania podany będzie harmonogram spotkań, omówiony zostanie cel warsztatów oraz sposób realizacji. Zajęcia będą prowadzone przez logopedów. Osoby zainteresowane proszone są o rejestrację telefoniczną tel. 692 423 788. Liczba miejsc jest ograniczona.




W oddziale przedszkolnym dwa razy w tygodniu logopeda prowadzi kółko logopedyczne,
na które uczęszcza 15 dzieci realizując profilaktyczny program logopedyczny z elementami terapii indywidualnej.








Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie. Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy / wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Z zajęć logopedycznych korzystają dzieci z oddziałów przedszkolnych, uczniowie klas I-III oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, co roku, we wrześniu uczniowie klasyfikowani są do zajęć logopedycznych.

Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. W czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.




Przykładowe ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy:

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE - WARGI:

- zakładanie wargi górnej na dolną i na odwrót, można przy tym wykonywać ruch ssania;
- zęby górne zaciśnięte na dolnej wardze - wypychanie powietrza (to samo odwrotnie); - wargi wysunięte do przodu - skręty w prawo i lewo oraz w górę i w dół - w kierunku nosa i podbródka, szczęki cały czas pozostają zwarte; - ruch okrężny warg; - przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki; - wargi zasłaniają zęby - szerokie otwieranie ust; - parskanie; - cmokanie przy zwartych szczękach.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE - JĘZYK

(PRZY SZEROKO OTWARTYCH USTACH!):

- masaż języka zębami - przeciskanie szerokiego, spłaszczonego języka między zbliżonymi do siebie siekaczami;
- szeroki język dotyka górnych zębów - łódeczka i dolnych zębów oraz daleko podniebienia miękkiego;
- kląskanie z przyssaniem języka do podniebienia;
- mlaskanie czubkiem języka;
- czubek języka dotyka kącików warg;
- czubek języka dotyka górnej i dolnej wargi;
- czubek języka dotyka górnych i dolnych zębów - liczenie zębów;
- wymiatanie językiem raz górnych, raz dolnych zębów (ruchy poziome) oraz na okrągło - usta otwarte, potem zamknięte - tzw. czyszczenie, szorowanie zębów;
- masowanie podniebienia czubkiem języka;
- czubek języka wypycha policzki;
- czubek języka dotyka nosa i brody;

PODNIEBIENIE ORAZ PIERŚCIEŃ ZWIERAJĄCY GARDŁO:

- ziewanie - podniebienie miękkie podwy?sza się i obni?a;
- buzia szeroko, czubek języka dotyka dolnych zębów lub dziąseł - energiczna artykulacja: k, uk, h, uch, g, gę, gę... (lub tylko sama- artykulacja połączeń zawierających głoski: k, g, bez układania języka np.: gą, ką, gę, kę, go, ko, gu,
- ku, og, ok, ug, uk, rku, ugu, uk-ku, ug-gu, ok-ko, go-og); przy otwartych ustach - kaszlanie, chrząkanie, naśladowanie płukania gardła;
- kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku;
- naciskanie na podniebienie miękkie tyłem języka podczas energicznego
- unoszenia języka i szczęki dolnej ku górze;
- język na dole, buzia szeroko - chuchanie.