Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - Lgopeda




Zajęcia prowadzi logopeda, specjalista neurologopeda
mgr Małgorzata Rutkowska
Gabinet mieści się na II piętrze, pokój nr 206






PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDY
ROK SZKOLNY 2016/2017


dzień godzina nr pokoju
poniedziałek 8:35 - 13:35 206
wtorek 9:35 - 13:35 206
środa 10:35 - 14:35
206
czwartek 8:35 - 12:35 206
piątek 8:40 - 13:40 206




Wyniki Międzyszkolnego Plastycznego Konkursu Logopedycznego pt. "Sensoryczne Literki" wiecej informacji




Wojewódzki Konkurs Zabawy Słowem "Skrzydlate słowa" wiecej informacji

12 maja 2016r. w Szkole Podstawowej Nr 6 odbył się Wojewódzki Konkurs Zabawy Słowem "Skrzydlate Słowa"....wiecej informacji




Międzyszkolny Plastyczny Konkurs Logopedyczny "Sensoryczne literki" wiecej informacji

Kilka zdjęć z konkursu wiecej informacji





V Konkurs Recytatorski dla klas I-III Szkół Podstawowych

Zakwalifikowaliśmy się do finału!!! - więcej informacji



Konkurs "Wierszyki łamiące dziecięce języki".

Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy zaproszono najmłodszych do rywalizacji w konkursie "Wierszyki łamiące dziecięce języki" ... - więcej informacji




Europejski Dzień Logopedy

6 marca 2017roku logopeda Małgorzata Rutkowska zorganizowała Europejski Dzień Logopedy w Szkole Podstawowej Nr 5 w Toruniu ... - więcej informacji




Międzyszkolne warsztaty logopedyczne - "Teatr z łyżki" - więcej informacji





Szkolny Konkurs Logopedyczny "Moja ulubiona historyjka obrazkowa"

Lista osób nagrodzonych i wyróżnionych w Szkolnym Konkursie Logopedycznym "Moja ulubiona historyjka obrazkowa":

I miejsce: Mateusz Rokicki, kl.1c
II miejsce: Maksymilian Jabłoński, kl.2b
III miejsce: Gustaw Szczech, kl.2g

Wyróżnienia:

1. Bartosz Swebocki, kl.2g
2. Igor Szynkiewicz, kl.2h
3. Wojciech Adamski, kl.1c
4. Olaf Szynkiewicz, kl.2g
5. Kacper Bogun, kl.1b
6. Jakub Machaj, kl.2e






Informacja o warsztatach logopedycznych dla dzieci i rodziców

Klub Osób Jąkających w Toruniu zaprasza dzieci z zaburzeniami płynności mówienia (zacinanie, jąkanie) w wieku 7 - 9 lat do wzięcia udziału w bezpłatnych warsztatach. Spotkanie organizacyjne dla rodziców z dziećmi odbędzie się 7 grudnia 2016r. w klubie "Sobótka" przy ul. Wojska Polskiego o godz. 18.Podczas spotkania podany będzie harmonogram spotkań, omówiony zostanie cel warsztatów oraz sposób realizacji. Zajęcia będą prowadzone przez logopedów. Osoby zainteresowane proszone są o rejestrację telefoniczną tel. 692 423 788. Liczba miejsc jest ograniczona.




W oddziale przedszkolnym dwa razy w tygodniu logopeda prowadzi kółko logopedyczne,
na które uczęszcza 15 dzieci realizując profilaktyczny program logopedyczny z elementami terapii indywidualnej.








Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie. Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania. Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy / wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Z zajęć logopedycznych korzystają dzieci z oddziałów przedszkolnych, uczniowie klas I-III oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, co roku, we wrześniu uczniowie klasyfikowani są do zajęć logopedycznych.

Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. W czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.




Przykładowe ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy:

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE - WARGI:

- zakładanie wargi górnej na dolną i na odwrót, można przy tym wykonywać ruch ssania;
- zęby górne zaciśnięte na dolnej wardze - wypychanie powietrza (to samo odwrotnie); - wargi wysunięte do przodu - skręty w prawo i lewo oraz w górę i w dół - w kierunku nosa i podbródka, szczęki cały czas pozostają zwarte; - ruch okrężny warg; - przy zwartych szczękach i wargach odciąganie na przemian kącików ust na boki; - wargi zasłaniają zęby - szerokie otwieranie ust; - parskanie; - cmokanie przy zwartych szczękach.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE - JĘZYK

(PRZY SZEROKO OTWARTYCH USTACH!):

- masaż języka zębami - przeciskanie szerokiego, spłaszczonego języka między zbliżonymi do siebie siekaczami;
- szeroki język dotyka górnych zębów - łódeczka i dolnych zębów oraz daleko podniebienia miękkiego;
- kląskanie z przyssaniem języka do podniebienia;
- mlaskanie czubkiem języka;
- czubek języka dotyka kącików warg;
- czubek języka dotyka górnej i dolnej wargi;
- czubek języka dotyka górnych i dolnych zębów - liczenie zębów;
- wymiatanie językiem raz górnych, raz dolnych zębów (ruchy poziome) oraz na okrągło - usta otwarte, potem zamknięte - tzw. czyszczenie, szorowanie zębów;
- masowanie podniebienia czubkiem języka;
- czubek języka wypycha policzki;
- czubek języka dotyka nosa i brody;

PODNIEBIENIE ORAZ PIERŚCIEŃ ZWIERAJĄCY GARDŁO:

- ziewanie - podniebienie miękkie podwy?sza się i obni?a;
- buzia szeroko, czubek języka dotyka dolnych zębów lub dziąseł - energiczna artykulacja: k, uk, h, uch, g, gę, gę... (lub tylko sama- artykulacja połączeń zawierających głoski: k, g, bez układania języka np.: gą, ką, gę, kę, go, ko, gu,
- ku, og, ok, ug, uk, rku, ugu, uk-ku, ug-gu, ok-ko, go-og); przy otwartych ustach - kaszlanie, chrząkanie, naśladowanie płukania gardła;
- kaszlanie przy wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej języku;
- naciskanie na podniebienie miękkie tyłem języka podczas energicznego
- unoszenia języka i szczęki dolnej ku górze;
- język na dole, buzia szeroko - chuchanie.